Test je vytvorený ako gradovaný, od najľahších úloh (jedna ★) až po najnáročnejšie (tri ★).
Postupne preveruje úrovne poznania:
- Reprodukcia a rozpoznávanie,
- Porozumenie,
- Aplikácia a tvorivosť.
Test obsahuje viac typov úloh, aby overil rôzne kompetencie žiakov:
- doplňovačky,
- výber správnej odpovede,
- oprava chybného frazeologizmu,
- vysvetľovanie významu,
- tvorivé doplnenie,
- triedenie (príslovia, pranostiky, porekadlá),
- kontextové úlohy,
- okrídlené výrazy.
Test je pestrý, jazykovo rôznorodý a obsahuje všetky klasické i modernejšie frazeologické jednotky, ktoré žiaci v 9. ročníku majú poznať.
⭐ Popis jednotlivých úrovní
⭐ Úroveň 1 – základné poznanie
Úlohy vyžadujú:
- rozpoznať nepriame pomenovanie,
- vedieť základný význam bežného frazeologizmu,
- doplniť chýbajúce slovo v známych ustálených spojeniach,
- identifikovať príslovie,
- určiť, kde sa nachádzajú významy v slovníku,
- vyjadriť bežný význam jednoduchým frazeologizmom.
Typické úlohy v teste:
- mať srdce na dlani, hodiť flintu do žita, držať jazyk za zubami,
- identifikácia: „Ktoré je príslovie?“
- doplnenie významu: mať hlavu v oblakoch = …
⭐⭐ Úroveň 2 – porozumenie a aplikácia
Úlohy vyžadujú:
- vedieť vysvetliť frazeologizmus slovami žiaka,
- doplniť číslovku alebo zviera podľa ustáleného spojenia,
- doplniť chýbajúce sloveso vo frazeologizme,
- triediť medzi porekadlá, pranostiky, príslovia,
- vybrať nesprávne tvrdenie (významové porovnanie).
Typické úlohy v teste:
- byť piate koleso na voze,
- zabiť dve muchy jednou ranou,
- ani psa nehodno von vyhnať,
- doplnenie: ___ hlavou proti múru, ___ ruku k dielu,
- vysvetlenia ako vodí ma za nos, akoby mu z oka vypadol.
⭐⭐⭐ Úroveň 3 – tvorivosť, analýza, kritické myslenie
Úlohy požadujú:
- vyhodnotiť nesprávne tvrdenia,
- opraviť chybné frazeologizmy,
- vysvetliť náročnejšie frazeologizmy v kontexte,
- doplniť okrídlené výrazy podľa opisov významu,
- pracovať s výrazmi preneseného významu (napr. augiašov chliev, Pandorina skrinka).
Typické úlohy v teste:
- opravy ako: „Jedným uchom dnu a druhým tiež.“ → správne: von,
- kontextové dopĺňanie okrídlených výrazov (Achillova pät, gordický uzol…),
- vysvetlenia: pustiť si capa do záhrady, prilievať olej do ohňa,
- vyhodnotenie nesprávneho významu frazeologizmu.






