Frazeologizmy pod lupou

Počet strán:
2
Veľkosť: 804.54 KB
Typ súboru: pdf
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
27. 11. 2025
Zdieľať:

Test je vytvorený ako gradovaný, od najľahších úloh (jedna ★) až po najnáročnejšie (tri ★).
Postupne preveruje úrovne poznania:

  1. Reprodukcia a rozpoznávanie,
  2. Porozumenie,
  3. Aplikácia a tvorivosť.

Test obsahuje viac typov úloh, aby overil rôzne kompetencie žiakov:

  • doplňovačky,
  • výber správnej odpovede,
  • oprava chybného frazeologizmu,
  • vysvetľovanie významu,
  • tvorivé doplnenie,
  • triedenie (príslovia, pranostiky, porekadlá),
  • kontextové úlohy,
  • okrídlené výrazy.

Test je pestrý, jazykovo rôznorodý a obsahuje všetky klasické i modernejšie frazeologické jednotky, ktoré žiaci v 9. ročníku majú poznať.

Popis jednotlivých úrovní

Úroveň 1 – základné poznanie

Úlohy vyžadujú:

  • rozpoznať nepriame pomenovanie,
  • vedieť základný význam bežného frazeologizmu,
  • doplniť chýbajúce slovo v známych ustálených spojeniach,
  • identifikovať príslovie,
  • určiť, kde sa nachádzajú významy v slovníku,
  • vyjadriť bežný význam jednoduchým frazeologizmom.

Typické úlohy v teste:

  • mať srdce na dlani, hodiť flintu do žita, držať jazyk za zubami,
  • identifikácia: „Ktoré je príslovie?“
  • doplnenie významu: mať hlavu v oblakoch = …

⭐⭐ Úroveň 2 – porozumenie a aplikácia

Úlohy vyžadujú:

  • vedieť vysvetliť frazeologizmus slovami žiaka,
  • doplniť číslovku alebo zviera podľa ustáleného spojenia,
  • doplniť chýbajúce sloveso vo frazeologizme,
  • triediť medzi porekadlá, pranostiky, príslovia,
  • vybrať nesprávne tvrdenie (významové porovnanie).

Typické úlohy v teste:

  • byť piate koleso na voze,
  • zabiť dve muchy jednou ranou,
  • ani psa nehodno von vyhnať,
  • doplnenie: ___ hlavou proti múru, ___ ruku k dielu,
  • vysvetlenia ako vodí ma za nos, akoby mu z oka vypadol.

⭐⭐⭐ Úroveň 3 – tvorivosť, analýza, kritické myslenie

Úlohy požadujú:

  • vyhodnotiť nesprávne tvrdenia,
  • opraviť chybné frazeologizmy,
  • vysvetliť náročnejšie frazeologizmy v kontexte,
  • doplniť okrídlené výrazy podľa opisov významu,
  • pracovať s výrazmi preneseného významu (napr. augiašov chliev, Pandorina skrinka).

Typické úlohy v teste:

  • opravy ako: „Jedným uchom dnu a druhým tiež.“ → správne: von,
  • kontextové dopĺňanie okrídlených výrazov (Achillova pät, gordický uzol…),
  • vysvetlenia: pustiť si capa do záhrady, prilievať olej do ohňa,
  • vyhodnotenie nesprávneho významu frazeologizmu.

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

259498
Slovenský jazyk - gramatika
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Skladačky
Popis materiálu „Vetné členy – kompletný balík“ Tento materiál je určený pre žiakov 2. stupňa základnej školy, konkrétne
2.50 €
155815
Slovenský jazyk - gramatika
7., 8., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Opakovanie slovnej zásoby spojené s rovesníckym a formatívnym hodnotením.
1.37 €
169586
Slovenský jazyk - literatúra
5., 6., 7., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Pracovný list je zameraný na krátke formy ľudovej slovesnosti.
1.37 €
270012
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Domino
Popis materiálu „Domino – cudzie slová“ Základné údaje Autor: Mgr. Paulina Mirdalová Názov: Domino – cudzie slová
2.50 €
Frazeologizmy pod lupou Frazeologizmy pod lupou
Test je vytvorený ako gradovaný, od najľahších úloh (jedna ★) až po najnáročnejšie (tri ★).Postupne preveruje úrovne poznania:Reprodukcia a rozpoznávanie,Porozumenie,Aplikácia a tvorivosť.Test obsahuje viac typov úloh, aby overil rôzne kompetencie žiakov:doplňovačky,výber správnej odpovede,oprava chybného frazeologizmu,vysvetľovanie významu,tvorivé doplnenie,triedenie (príslovia, pranostiky, porekadlá),kontextové úlohy,okrídlené výrazy.Test je pestrý, jazykovo rôznorodý a obsahuje všetky klasické i modernejšie frazeologické jednotky, ktoré žiaci v 9. ročníku majú poznať.⭐ Popis jednotlivých úrovní⭐ Úroveň 1 – základné poznanieÚlohy vyžadujú:rozpoznať nepriame pomenovanie,vedieť základný význam bežného frazeologizmu,doplniť chýbajúce slovo v známych ustálených spojeniach,identifikovať príslovie,určiť, kde sa nachádzajú významy v slovníku,vyjadriť bežný význam jednoduchým frazeologizmom.Typické úlohy v teste:mať srdce na dlani, hodiť flintu do žita, držať jazyk za zubami,identifikácia: „Ktoré je príslovie?“doplnenie významu: mať hlavu v oblakoch = …⭐⭐ Úroveň 2 – porozumenie a aplikáciaÚlohy vyžadujú:vedieť vysvetliť frazeologizmus slovami žiaka,doplniť číslovku alebo zviera podľa ustáleného spojenia,doplniť chýbajúce sloveso vo frazeologizme,triediť medzi porekadlá, pranostiky, príslovia,vybrať nesprávne tvrdenie (významové porovnanie).Typické úlohy v teste:byť piate koleso na voze,zabiť dve muchy jednou ranou,ani psa nehodno von vyhnať,doplnenie: ___ hlavou proti múru, ___ ruku k dielu,vysvetlenia ako vodí ma za nos, akoby mu z oka vypadol.⭐⭐⭐ Úroveň 3 – tvorivosť, analýza, kritické myslenieÚlohy požadujú:vyhodnotiť nesprávne tvrdenia,opraviť chybné frazeologizmy,vysvetliť náročnejšie frazeologizmy v kontexte,doplniť okrídlené výrazy podľa opisov významu,pracovať s výrazmi preneseného významu (napr. augiašov chliev, Pandorina skrinka).Typické úlohy v teste:opravy ako: „Jedným uchom dnu a druhým tiež.“ → správne: von,kontextové dopĺňanie okrídlených výrazov (Achillova pät, gordický uzol…),vysvetlenia: pustiť si capa do záhrady, prilievať olej do ohňa,vyhodnotenie nesprávneho významu frazeologizmu.
292937
Slovenský jazyk - gramatika>Hodnotenie, sebahodnotenie>Pracovné listy>Testy a písomky>8.>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
2.50