Tento materiál obsahuje dve aktivity a je vhodný pre žiakov 1. aj 2. stupňa základnej školy. Môžete ho využiť na hodinách etiky, triednických hodinách, alebo aj na ranných kruhoch.
Cieľom prvej aktivity je podporiť spoluprácu v skupine a pochopiť, že všetky zásady slušného správania sú rovnako dôležité a mali by sme ich rovnako používať. Všetky zásady sú pozitívne formulované.
Cieľom druhej aktivity je uvedomiť si, aké hodnoty sú v živote človeka dôležité, aké hodnoty má každý žiak, aké sú hodnoty triedy.
10. zásad slušného správania
Žiaci sa rozdelia do skupín. Každá skupina dostane rozstrihané zásady (stranu s neočíslovanými zásadami rozstriháte na jednotlivé zásady, teda na pásiky).
Úlohou žiakov bude v skupinách zoradiť zásady od najdôležitejšej po najmenej dôležitú.
Na záver sa porovná, ako každá skupina zásady zoradila, diskutuje sa o poradí zásad, prečo zvolili práve také poradie. Trieda by spoločne mala dospieť k záveru, že poradie zásad nie je dôležité, pretože všetky zásady sú rovnako dôležité a je potrebné ich všetky dodržiavať.
Stranu s očíslovanými zásadami môžete využiť ako materiál na nástenku.
Pohár plný hodnôt
Učiteľ prečíta žiakom príbeh alebo ho názorne demonštruje. Potom sa opýta žiakov, ako by jedným slovom pomenovali “veľké kamene” z príbehu. Cieľom je dopracovať sa k slovu hodnota.
Na slovo HODNOTA sa potom urobí brainstorming. Učiteľ na tabuľu zapíše pojmy, čo si pod týmto slovom žiaci predstavujú, s čím sa im hodnoty spájajú. Nasleduje krátka diskusia, ktorej cieľom je uvedomiť si, že je prirodzené, že každého hodnoty sú iné a u žiakov sa môžu líšiť.
Následne každý žiak dostane PL s obrázkom pohára a kameňmi a napíše si doň svoje hodnoty. Kamene si môžu vymaľovať. V kruhu žiaci svoje hodnoty odprezentujú.
Táto aktivita môže pokračovať tak, že si žiaci určia spoločné hodnoty triedy - najprv sa rozdelia do skupín po 3 - 4 žiakoch a zapíšu hodnoty skupiny, potom sa zo skupinových hodnôt vyberú tie, ktoré sa najčastejšie opakujú. Vytvorí sa tak pohár hodnôt danej triedy.
Aktivitu je vhodné po roku zopakovať a sledovať, či sa hodnoty triedy menia alebo ostávajú rovnaké.
Súbor je možné využiť aj ako brožúru.