Hra „Emočné dobrodružstvo“ je vhodná pre všetky triedy na 1. stupni ZŠ.
Obsah hry
- 96 kartičiek so situáciami: Každá kartička obsahuje jednu situáciu, ktorú môžu deti zažiť, a ktorá vyvoláva určité emócie. (+6 prázdnych kariet v prípade potreby dopísania vlastných situácií.)
- 8 veľkých smajlíkov: Títo smajlíci predstavujú rôzne emócie a sú k dispozícii ako vo farebnej, tak čiernobielej verzii. Smajlíci vyjadrujú základné emócie.
- 30 malých kartičiek s obrázkami: Každý žiak si vyberie svoju kartičku s obrázkom, ktorú bude používať počas hry.
Spôsoby, ako s hrou pracovať
Hru si vytlačte, zalaminujte a jednotlivé karty a obrázky nastrihajte.
Pri tejto hre neexistuje žiadny jeden univerzálny návod, ako s hrou pracovať. Vaše deti poznáte najlepšie vy a viete, akú formu práce zvoliť. Či na tom vystavíte celú hodinu, zaradíte hru do komunitného/ranného kruhu atď. je teda čisto len na vás. Pre príklad tu uvediem niekoľko možných spôsobov, ako je možné hru využiť.
1. Identifikácia emócií:
Žiak si prečíta situáciu na kartičke a zamyslí sa nad tým, akú emóciu by v danej situácii cítil. Potom položí (iba on alebo celá trieda) svoju malú kartičku s obrázkom na veľkého smajlíka, ktorý najlepšie vystihuje jeho pocit.
2. Diskusia o emóciách:
Po umiestnení kartičky môže učiteľ vyzvať žiaka na vysvetlenie, prečo si vybral práve túto emóciu. Diskutuje sa o rôznych možných pocitoch, ktoré môžu ostatní žiaci v podobnej situácii cítiť.
3. Role-playing:
Žiaci môžu hrať rôzne situácie z kartičiek a pokúsiť sa ich riešiť. Ostatní žiaci môžu pozorovať a potom diskutovať, ako by oni sami situáciu riešili a aké emócie by cítili.
4. Skupinová práca:
Žiaci môžu byť rozdelení do skupín, kde každý dostane jednu situáciu na riešenie. Skupina spoločne diskutuje, aké emócie by v situácii cítila, a potom prezentuje svoje závery ostatným.
5. Reflexia:
Na konci hry môžu žiaci reflektovať, čo sa naučili o svojich emóciách a ako môžu lepšie rozpoznávať a vyjadrovať svoje pocity v rôznych situáciách.