Prečo mapy?
Materiál je pomôckou na prípravu na maturitu. Indície na rozpoznávanie literárnych smerov sa neustále opakujú (napr. pri poetizme je vždy napísané, že ide o rýdzo český smer, pri klasicizme je uvádzané, že rozdeľoval žánre na vysoké a nízke, atď.).
Aj napriek tomu však každý doučovací maturant chodí s tým, že tej literatúry je „jednoducho veľa“ a že sa nezvládne toto všetko naučiť a hlavne že ani poriadne nevie, čo je v látke dôležité a čo môže naopak úplne vypustiť.
A vďaka týmto sťažnostiam vznikol nápad vytvoriť pracovné listy, ktoré by na malom priestore (1 A4) zhrnuli to najdôležitejšie.
Popis máp
Všetky myšlienkové mapy majú takmer rovnaký systém, teda až na niekoľko výnimiek, keď som predpísala aj doplňujúcu informáciu, ktorá by mohla urýchliť rozpoznanie príslušného smeru; jedná sa napríklad o doplnenie mena zakladateľa futurizmu alebo dadaizmu.
Ako s mapami pracovať?
Možností, ako mapy využiť na hodine, je hneď niekoľko.
1) Ak máte s maturantmi dostatočné množstvo času vymedzeného na opakovanie k maturite, prvý variant je zrejmé: vyplniť ich spoločne, a to buď cielene a naraz, alebo prechádzať didaktické testy z minulých rokov a postupne dopĺňať informácie, ktoré sa už v testoch k daným smerom objavili. Pokiaľ máte mladších študentov, môžete si s nimi myšlienkové mapy vyplňovať priebežne po celú dobu strednej školy – vždy, keď preberiete príslušný smer, si ho zhrniete v mape. Využiť to tiež môžete ako písomku - preberiete smer a takto zistíte, čo všetko si študenti zapamätali.
2) Skupinová práca: môžete žiakov rozdeliť do malých skupiniek a každú zo skupín nechať vypracovať jeden smer. Potom si môžu vypracované mapy medzi sebou rozmnožiť. A pokojne môžete žiakov nechať spracované smery aj krátko prezentovať. Táto aktivita je však pomerne časovo náročná (máp je 32, vzhľadom na počet žiakov v triedach by teda musela byť vykonávaná počas viacerých vyučovacích hodín), preto by som ju odporúčala skôr v prípade, že vediete prípravný „krúžok“ k maturite alebo máte priamo seminár k tomu určený.
3) Samostatná práca: jednoducho môžete žiakom zadávať vypracovanie smerov v rámci domácej prípravy. Toto môže byť aj obdobou varianty č. 2, avšak menej časovo náročnou – každý študent dostane za úlohu jeden smer, ten si pripraví a potom rozmnoží medzi spolužiakmi. Aj v tomto prípade môžu svoje smery aj krátko odprezentovať.
4) Dobrovoľná práca: nie všetci túto berličku pri učení potrebujú. Pokiaľ teda viete, že nie každý by mapy využil, môžete ich jednoducho ponúknuť študentom, ktorým by pomohli. Prípadne ich poskytnúť dobrovoľným záujemcom. Čo sa týka samotného spracovania, kúzlo týchto myšlienkových máp je v stručnosti a prehľadnosti. Študenti si musia uvedomiť, čo je dôležité, a vytvoriť si k týmto dôležitým informáciám skratkovité/heslovité poznámky. Fantázii sa pritom medze nekladú, ak majú fantáziu, môžu si vytvoriť aj memotechnické pomôcky.