Toto diagnostikovanie je vhodné pre učiteľku v materskej škole, ktorá chce vlastným skúmaním zistiť, aké spôsobilosti v oblasti predčitateľských skúseností majú jej predškoláci (či už v období, kedy sa pripravujú na zápis do prvého ročníka, alebo ako predpríprava). Tento súbor obsahuje vstupné a výstupné diagnostikovanie. Na základe výsledkov zo vstupného diagnostikovania vie učiteľka vybrať skutočnosti, ktoré sú potrebné u žiakov rozvíjať a viac sa im venovať.
Učiteľka si týmto spôsobom vypracuje projekt, ktorým dané skutočnosti bude rozvíjať. Samozrejme, je potrebné po čase overiť, či bol daný projekt a rozvíjanie prospešné – preto tento súbor obsahuje aj výstupné diagnostikovanie. Konkrétnymi percentuálnymi porovnaniami si spätne učiteľka zistí, ktoré spôsobilosti majú žiaci dosť rozvinuté a na ktorých je ešte potrebné so žiakmi popracovať.
Toto diagnostikovanie považujeme za potrebné, pretože na základe toho, vieme určiť vývinový stupeň vedomostí, zručností, vôľové a charakteristické vlastnosti v oblasti predčitateľských spôsobilostí, čo je aj úlohou pedagogickej diagnostiky.
Vo vstupnom a výstupnom diagnostikovaní je potrebné zvoliť diagnostikovanie zrakového a sluchového vnímania, ako aj poznanie knižných konvencií.
Súbor obsahuje konkrétne prílohy k práci, samostatný opis hodnotenia žiaka, tabuľky na hodnotenie a porovnanie výsledkov.