Učíme sa rozumieť cudzím slovám

Počet strán:
4
Veľkosť: 531.1 KB
Typ súboru: pdf
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
11. 10. 2025
Zdieľať:

Ciele a zameranie

Pracovný list je zameraný na:

  • rozširovanie a upevňovanie slovnej zásoby o cudzie slová,
  • porozumenie významu týchto slov v bežnej komunikácii,
  • rozvoj jazykového cítenia a schopnosti využívať nové výrazy v kontexte,
  • spájanie jazykových vedomostí s čitateľskou gramotnosťou, keďže úlohy sú zasadené do príbehu a kontextu,
  • rozvoj logického myslenia, pozornosti a schopnosti pracovať s významami slov.

Obsah pracovného listu

Obsahuje štyri rozsiahle úlohy – každá z nich je založená na priraďovaní cudzích slov k ich slovenským významom.
Slová sú vybrané z rôznych oblastí (biológia, psychológia, spoločenské vedy, kultúra, šport, jazykoveda), čím sa podporuje aj medzipredmetový presah.

Úlohy:

  1. Cudzie slová z každodenného života – asimilácia, licencia, misia, symbióza atď.
  2. Odbornejšie termíny – mobilita, byrokracia, hipoterapia, dyslexia, implantát, analýza atď.
  3. Spoločenské a kultúrne slová – skóre, cirkus, verdikt, premiéra, symbol, adopcia atď.
  4. Záverečný blok – rozsiahlejšia zbierka slov z oblasti vedy, spoločnosti a umenia (hypotéza, syntax, animácia, symfónia, imunita atď.)

Rozvíjané kompetencie

  • Jazyková kompetencia: poznanie významu cudzích slov, ich správne používanie, schopnosť určiť význam na základe kontextu.
  • Kognitívna kompetencia: schopnosť logického uvažovania, triedenia, prepájania poznatkov.
  • Komunikačná kompetencia: obohacovanie vyjadrovacích prostriedkov, schopnosť výstižne pomenovať jav alebo situáciu.
  • Metakognitívna kompetencia: uvedomovanie si vlastného pokroku prostredníctvom reflexie a sebahodnotenia.

Metodické odporúčania

Organizácia práce:

  • Materiál možno použiť frontálne (učiteľ riadi diskusiu a vysvetlenie slov),
    v skupinách (žiaci spoločne hľadajú významy)
    alebo individuálne (pracovný list ako test, cvičenie či domáca úloha).

Postup práce:

  1. Motivácia – krátky „krimi príbeh“ alebo ukážka, kde sa cudzie slová prirodzene vyskytujú.
  2. Aplikačné úlohy – žiaci priraďujú slová k významom, porovnávajú, diskutujú.
  3. Overenie a reflexia – spoločná kontrola, doplnenie významov, využitie v krátkych vetách.
  4. Sebahodnotenie – žiaci označia, ktoré výrazy si pamätajú, ktoré si potrebujú precvičiť.

Pomôcky:

Pracovný list, slovník cudzích slov (tlačený alebo online), písacie potreby, interaktívna tabuľa (ak sa používa digitálne).

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

201336
Slovenský jazyk - gramatika
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovné listy
Pracovný list zameraný na diagnostiku vedomostí o zámenách. Možno využiť aj ako nástroj sebahodnotenia. Súbor je možné
1.37 €
166316
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Materiál je zameraný na pravopis podstatných mien cudzieho pôvodu zakončených na -r. -l. Pracovný list obsahuje úlohu na
1.37 €
159435
Slovenský Jazyk
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Opakovanie literárnych pojmov, autorských pseudonymov, druhov románov spojené s formatívnym a rovesníckym hodnotením.
1.37 €
260383
Slovenský jazyk - gramatika
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Popis amateriálu – DOMINO: Slovné druhy a gramatické javy Charakteristika: Materiál je pripravený vo forme kartičiek
2.50 €
Učíme sa rozumieť cudzím slovám Učíme sa rozumieť cudzím slovám
Ciele a zameraniePracovný list je zameraný na:rozširovanie a upevňovanie slovnej zásoby o cudzie slová,porozumenie významu týchto slov v bežnej komunikácii,rozvoj jazykového cítenia a schopnosti využívať nové výrazy v kontexte,spájanie jazykových vedomostí s čitateľskou gramotnosťou, keďže úlohy sú zasadené do príbehu a kontextu,rozvoj logického myslenia, pozornosti a schopnosti pracovať s významami slov.Obsah pracovného listuObsahuje štyri rozsiahle úlohy – každá z nich je založená na priraďovaní cudzích slov k ich slovenským významom.Slová sú vybrané z rôznych oblastí (biológia, psychológia, spoločenské vedy, kultúra, šport, jazykoveda), čím sa podporuje aj medzipredmetový presah.Úlohy:Cudzie slová z každodenného života – asimilácia, licencia, misia, symbióza atď.Odbornejšie termíny – mobilita, byrokracia, hipoterapia, dyslexia, implantát, analýza atď.Spoločenské a kultúrne slová – skóre, cirkus, verdikt, premiéra, symbol, adopcia atď.Záverečný blok – rozsiahlejšia zbierka slov z oblasti vedy, spoločnosti a umenia (hypotéza, syntax, animácia, symfónia, imunita atď.)Rozvíjané kompetencieJazyková kompetencia: poznanie významu cudzích slov, ich správne používanie, schopnosť určiť význam na základe kontextu.Kognitívna kompetencia: schopnosť logického uvažovania, triedenia, prepájania poznatkov.Komunikačná kompetencia: obohacovanie vyjadrovacích prostriedkov, schopnosť výstižne pomenovať jav alebo situáciu.Metakognitívna kompetencia: uvedomovanie si vlastného pokroku prostredníctvom reflexie a sebahodnotenia.Metodické odporúčaniaOrganizácia práce:Materiál možno použiť frontálne (učiteľ riadi diskusiu a vysvetlenie slov),v skupinách (žiaci spoločne hľadajú významy)alebo individuálne (pracovný list ako test, cvičenie či domáca úloha).Postup práce:Motivácia – krátky „krimi príbeh“ alebo ukážka, kde sa cudzie slová prirodzene vyskytujú.Aplikačné úlohy – žiaci priraďujú slová k významom, porovnávajú, diskutujú.Overenie a reflexia – spoločná kontrola, doplnenie významov, využitie v krátkych vetách.Sebahodnotenie – žiaci označia, ktoré výrazy si pamätajú, ktoré si potrebujú precvičiť.Pomôcky:Pracovný list, slovník cudzích slov (tlačený alebo online), písacie potreby, interaktívna tabuľa (ak sa používa digitálne).
274203
Slovenský Jazyk>Slovenský jazyk - gramatika>Hodnotenie, sebahodnotenie>Pracovné listy>Testy a písomky>8.>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
2.80