Cudzie slová v našom jazyku komplexne

Počet strán:
2
Veľkosť: 512.09 KB
Typ súboru: pdf
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
24. 10. 2025
Zdieľať:

Podrobný popis materiálu:

Typ materiálu:
pracovný list / test (možné použiť aj ako opakovanie alebo súhrnné hodnotenie)

Predmet:
Slovenský jazyk a literatúra

Ročník:
9. ročník ZŠ (vhodné aj pre 8. ročník alebo nižšie gymnázium)

Tematický celok:
Slová domáce a cudzie, význam cudzích slov, pravopis cudzích slov, tvorenie slov s cudzími predponami, gramatické zaradenie nesklonných slov.

Ciele a kompetencie:

Žiak:

  • rozpozná a aktívne používa cudzie slová v kontexte,
  • chápe ich význam a dokáže ich priradiť k slovenským ekvivalentom,
  • pozná pravopis cudzích slov a vie ich zaradiť podľa i/í – y/ý,
  • vie určiť gramatický rod nesklonných slov cudzieho pôvodu,
  • tvorí nové slová pomocou cudzích predpôn,
  • rozvíja schopnosť porozumieť textu a dopĺňať vhodné výrazy,
  • precvičuje sebareflexiu prostredníctvom hodnotiacej otázky na konci.

Obsah pracovného listu:

  1. Text s dopĺňaním cudzích slov podľa kontextu – komplexné porozumenie významu.
  2. Doplňovačky vo vetách – použitie cudzích slov v rôznych vetných situáciách.
  3. Určovanie rodu nesklonných slov cudzieho pôvodu.
  4. Tvorenie slov pomocou cudzích predpôn.
  5. Rozlišovanie pravopisných javov (i/í – y/ý) v cudzích slovách.
  6. Významové priraďovanie cudzích slov k definíciám.
  7. Sebahodnotenie žiaka – reflexia po práci.

Typ úloh:

  • doplňovačky (kontextové aj samostatné vety),
  • určovanie gramatického rodu,
  • pravopisné triedenie,
  • priraďovanie podľa významu,
  • tvorenie slov pomocou predpôn,
  • otvorené aj uzavreté úlohy.

Využitie v praxi:

  • ako komplexný test po odučení tematického celku Domáce a cudzie slová,
  • ako opakovanie pred písomkou alebo prijímačkami,
  • ako diagnostický test na začiatku/konci školského roka,
  • v skrátenej verzii aj ako pracovný list 

Súbor je možné využiť ako brožúru.

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

172574
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Pracovný list je zameraný na tvorenie L sg a N pl. neživotných podstatných mien mužského rodu na -r, -l.
1.37 €
270012
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Domino
Popis materiálu „Domino – cudzie slová“ Základné údaje Autor: Mgr. Paulina Mirdalová Názov: Domino – cudzie slová
2.50 €
169586
Slovenský jazyk - literatúra
5., 6., 7., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Pracovný list je zameraný na krátke formy ľudovej slovesnosti.
1.37 €
259726
Slovenský jazyk - literatúra
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Popis pracovného listu Názov: Lovci obrazov – umelecké prostriedky Cieľ: Žiaci si aktívne precvičia a zopakujú umelecké
2.00 €
Cudzie slová v našom jazyku komplexne Cudzie slová v našom jazyku komplexne
Podrobný popis materiálu:Typ materiálu:pracovný list / test (možné použiť aj ako opakovanie alebo súhrnné hodnotenie)Predmet:Slovenský jazyk a literatúraRočník:9. ročník ZŠ (vhodné aj pre 8. ročník alebo nižšie gymnázium)Tematický celok:Slová domáce a cudzie, význam cudzích slov, pravopis cudzích slov, tvorenie slov s cudzími predponami, gramatické zaradenie nesklonných slov.Ciele a kompetencie:Žiak:rozpozná a aktívne používa cudzie slová v kontexte,chápe ich význam a dokáže ich priradiť k slovenským ekvivalentom,pozná pravopis cudzích slov a vie ich zaradiť podľa i/í – y/ý,vie určiť gramatický rod nesklonných slov cudzieho pôvodu,tvorí nové slová pomocou cudzích predpôn,rozvíja schopnosť porozumieť textu a dopĺňať vhodné výrazy,precvičuje sebareflexiu prostredníctvom hodnotiacej otázky na konci.Obsah pracovného listu:Text s dopĺňaním cudzích slov podľa kontextu – komplexné porozumenie významu.Doplňovačky vo vetách – použitie cudzích slov v rôznych vetných situáciách.Určovanie rodu nesklonných slov cudzieho pôvodu.Tvorenie slov pomocou cudzích predpôn.Rozlišovanie pravopisných javov (i/í – y/ý) v cudzích slovách.Významové priraďovanie cudzích slov k definíciám.Sebahodnotenie žiaka – reflexia po práci.Typ úloh:doplňovačky (kontextové aj samostatné vety),určovanie gramatického rodu,pravopisné triedenie,priraďovanie podľa významu,tvorenie slov pomocou predpôn,otvorené aj uzavreté úlohy.Využitie v praxi:ako komplexný test po odučení tematického celku Domáce a cudzie slová,ako opakovanie pred písomkou alebo prijímačkami,ako diagnostický test na začiatku/konci školského roka,v skrátenej verzii aj ako pracovný list Súbor je možné využiť ako brožúru.
280367
Slovenský jazyk - gramatika>Hodnotenie, sebahodnotenie>Pracovné listy>Testy a písomky>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
2.60