Popis pracovného listu
Cieľ cvičenia
Žiak si precvičuje:
- význam a používanie cudzích predpôn (napr. anti-, inter-, hypo-, intro-, bi-, im-, atď.),
- tvorenie cudzích slov spájaním predpôn a koreňov,
- rozlišovanie významov predpôn (napr. „proti“, „pod“, „viac“, „dva“, „spolu“...),
- porozumenie pôvodu slov a ich významu v kontexte.
Ako úloha funguje
Na ľavej strane sú predpony, napr.sym-
, bi-
, anti-
, mikro-
, di-
, inter-
, hyper-
, dys-
, intro-
, hypo-
, poli-
, syn-
, vice-
, uni-
, multi-
, tele-
, im-
, i-
.
Na pravej strane sú základové slová (korene), napr.:patia
, fónia
, gén
, vírus
, akcia
, klinika
, centrum
, téza
, funkcia
, port
, mobilný
, pulz
, harmónia
, aktivita
, market
, óda
, história
, menzia
atď.
Úlohou je pospájať ich tak, aby vznikli existujúce cudzie slová (napr. sympatia, biológia, antibiotikum, mikroorganizmus, interakcia, hyperaktivita, hypotéza, poliklinika, viceprezident, telekomunikácia, imobilný, import...).