Cudzie predpony - tvorenie slov

Počet strán:
3
Veľkosť: 424.78 KB
Typ súboru: pdf
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
20. 10. 2025
Zdieľať:

Popis pracovného listu

Cieľ cvičenia

Žiak si precvičuje:

  • význam a používanie cudzích predpôn (napr. anti-, inter-, hypo-, intro-, bi-, im-, atď.),
  • tvorenie cudzích slov spájaním predpôn a koreňov,
  • rozlišovanie významov predpôn (napr. „proti“, „pod“, „viac“, „dva“, „spolu“...),
  • porozumenie pôvodu slov a ich významu v kontexte.

Ako úloha funguje

Na ľavej strane sú predpony, napr.
sym-, bi-, anti-, mikro-, di-, inter-, hyper-, dys-, intro-, hypo-, poli-, syn-, vice-, uni-, multi-, tele-, im-, i-.

Na pravej strane sú základové slová (korene), napr.:
patia, fónia, gén, vírus, akcia, klinika, centrum, téza, funkcia, port, mobilný, pulz, harmónia, aktivita, market, óda, história, menzia atď.

Úlohou je pospájať ich tak, aby vznikli existujúce cudzie slová (napr. sympatia, biológia, antibiotikum, mikroorganizmus, interakcia, hyperaktivita, hypotéza, poliklinika, viceprezident, telekomunikácia, imobilný, import...).

 

 

 

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

265108
Slovenský Jazyk
9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Postrehová hra
Materiál „Stĺpcovky“ je pracovný list určený na precvičovanie a upevňovanie učiva o podstatných menách. Žiak má v každom
2.50 €
259747
Slovenský jazyk - gramatika
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Popis materiálu Názov: Pravopisný diktát „naopak“ Cieľ: Žiaci si aktívne precvičujú a opakujú pravidlá slovenského
2.50 €
155677
Slovenský jazyk - gramatika
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Opakovanie učiva s rovesníckym a formatívnym hodnotením. opakovanie je zamerané na ohybné a neohybné slovné druhy.
1.37 €
180434
Slovenský Jazyk
8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovné listy
Pracovný list je zameraný na skloňovanie podstatných mien ženského rodu - vzor gazdiná.
1.37 €
Cudzie predpony - tvorenie slov Cudzie predpony - tvorenie slov
Popis pracovného listuCieľ cvičeniaŽiak si precvičuje:význam a používanie cudzích predpôn (napr. anti-, inter-, hypo-, intro-, bi-, im-, atď.),tvorenie cudzích slov spájaním predpôn a koreňov,rozlišovanie významov predpôn (napr. „proti“, „pod“, „viac“, „dva“, „spolu“...),porozumenie pôvodu slov a ich významu v kontexte.Ako úloha fungujeNa ľavej strane sú predpony, napr.sym-, bi-, anti-, mikro-, di-, inter-, hyper-, dys-, intro-, hypo-, poli-, syn-, vice-, uni-, multi-, tele-, im-, i-.Na pravej strane sú základové slová (korene), napr.:patia, fónia, gén, vírus, akcia, klinika, centrum, téza, funkcia, port, mobilný, pulz, harmónia, aktivita, market, óda, história, menzia atď.Úlohou je pospájať ich tak, aby vznikli existujúce cudzie slová (napr. sympatia, biológia, antibiotikum, mikroorganizmus, interakcia, hyperaktivita, hypotéza, poliklinika, viceprezident, telekomunikácia, imobilný, import...).
   
278499
Slovenský jazyk - gramatika>Skladačky>Hodnotenie, sebahodnotenie>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
2.30