Cudzie predpony - tvorenie slov

Počet strán:
3
Veľkosť: 424.78 KB
Typ súboru: pdf
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
20. 10. 2025
Zdieľať:

Popis pracovného listu

Cieľ cvičenia

Žiak si precvičuje:

  • význam a používanie cudzích predpôn (napr. anti-, inter-, hypo-, intro-, bi-, im-, atď.),
  • tvorenie cudzích slov spájaním predpôn a koreňov,
  • rozlišovanie významov predpôn (napr. „proti“, „pod“, „viac“, „dva“, „spolu“...),
  • porozumenie pôvodu slov a ich významu v kontexte.

Ako úloha funguje

Na ľavej strane sú predpony, napr.
sym-, bi-, anti-, mikro-, di-, inter-, hyper-, dys-, intro-, hypo-, poli-, syn-, vice-, uni-, multi-, tele-, im-, i-.

Na pravej strane sú základové slová (korene), napr.:
patia, fónia, gén, vírus, akcia, klinika, centrum, téza, funkcia, port, mobilný, pulz, harmónia, aktivita, market, óda, história, menzia atď.

Úlohou je pospájať ich tak, aby vznikli existujúce cudzie slová (napr. sympatia, biológia, antibiotikum, mikroorganizmus, interakcia, hyperaktivita, hypotéza, poliklinika, viceprezident, telekomunikácia, imobilný, import...).

 

 

 

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

271035
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Popis materiálu – Kompenzačné pomôcky pre žiakov s podpornými opatreniami Zameranie: Materiál slúži na uľahčenie učenia
2.29 €
262553
Slovenský Jazyk
9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Testy a písomky
Popis testu – Slovenský jazyk a literatúra (9. ročník, vstupný test – PO) Charakteristika: Test je určený pre žiakov 9
2.50 €
201336
Slovenský jazyk - gramatika
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovné listy
Pracovný list zameraný na diagnostiku vedomostí o zámenách. Možno využiť aj ako nástroj sebahodnotenia. Súbor je možné
1.37 €
180387
Slovenský jazyk - literatúra
8., 9.
Pracovné listy
Pracovný list je zameraný na pojmy teórie literatúry - poézia.
1.37 €
Cudzie predpony - tvorenie slov Cudzie predpony - tvorenie slov
Popis pracovného listuCieľ cvičeniaŽiak si precvičuje:význam a používanie cudzích predpôn (napr. anti-, inter-, hypo-, intro-, bi-, im-, atď.),tvorenie cudzích slov spájaním predpôn a koreňov,rozlišovanie významov predpôn (napr. „proti“, „pod“, „viac“, „dva“, „spolu“...),porozumenie pôvodu slov a ich významu v kontexte.Ako úloha fungujeNa ľavej strane sú predpony, napr.sym-, bi-, anti-, mikro-, di-, inter-, hyper-, dys-, intro-, hypo-, poli-, syn-, vice-, uni-, multi-, tele-, im-, i-.Na pravej strane sú základové slová (korene), napr.:patia, fónia, gén, vírus, akcia, klinika, centrum, téza, funkcia, port, mobilný, pulz, harmónia, aktivita, market, óda, história, menzia atď.Úlohou je pospájať ich tak, aby vznikli existujúce cudzie slová (napr. sympatia, biológia, antibiotikum, mikroorganizmus, interakcia, hyperaktivita, hypotéza, poliklinika, viceprezident, telekomunikácia, imobilný, import...).
   
278499
Slovenský jazyk - gramatika>Skladačky>Hodnotenie, sebahodnotenie>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
2.30