Domino - cudzie slová

Kategória:
Počet strán:
6
Veľkosť: 700.22 KB
Typ súboru: pdf
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
1. 10. 2025
Zdieľať:

Popis materiálu „Domino – cudzie slová“

Základné údaje

  • Autor: Mgr. Paulina Mirdalová
  • Názov: Domino – cudzie slová
  • Predmet: Slovenský jazyk a literatúra
  • Ročník: 8. – 9. ročník ZŠ (možno použiť aj v nižších ročníkoch 2. stupňa)
  • Typ materiálu: didaktická hra – kartičky na vystrihnutie

Cieľ a prínos

  • rozšírenie slovnej zásoby o frekventované cudzie slová,
  • prepojenie cudzích slov s ich jednoduchými slovenskými ekvivalentmi,
  • precvičovanie formou hry → rozvoj komunikácie, spolupráce, pozornosti, súťaživosti,
  • možnosť pracovať samostatne, v dvojiciach alebo v skupinách.

Obsah

  • Domino obsahuje desiatky kartičiek.
  • Každá kartička má na jednej strane cudzie slovo a na druhej strane slovenský ekvivalent alebo vysvetlenie.
  • Začína sa kartou ZAČIATOK a končí sa kartou KONIEC.
  • Obsahuje napríklad slová: ambícia, symbióza, byrokracia, cynik, hystéria, hypochonder, pyramída, obelisk, laser, epicentrum, myrha, homonymum, globálny, lokálny a ďalšie.

Praktické využitie

  • Materiál je možné vytlačiť, zalaminovať a rozstrihať → vznikne tak trvácna a opakovane použiteľná pomôcka.
  • Hra sa hrá ako klasické domino: žiaci postupne prikladajú kartičky tak, aby slovo nadväzovalo na svoj ekvivalent.
  • Môže slúžiť:
    • na úvod hodiny ako „rozohriatie“,
    • ako hlavná aktivita (súťaž v skupinách),
    • ako opakovanie učiva na konci tematického celku.

Didaktické prínosy

  • Aplikačné učenie – žiaci spájajú poznatky s praktickou činnosťou.
  • Aktivizujúce učenie – hra motivuje k zapájaniu sa a súťaživosti.
  • Reflexívne učenie – žiaci si uvedomujú, ktoré slová poznajú a kde majú rezervy.

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

259714
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Popis pracovného listu Názov: Literárne pexeso – úryvok a žáner Cieľ: Pracovný list slúži na opakovanie a upevnenie
2.00 €
259521
Triednická hodina
Školský klub detí, ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Materiál je zameraný na podporu spolupráce, tvorivosti a pozitívnej triednej klímy prostredníctvom spoločných aktivít a
2.00 €
164717
Slovenský jazyk - gramatika
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Testy a písomky
Vstupný test pre 8. ročník - gramatická časť. test využíva nástroje Wordu - Vývojára - žiaci vpisujú do testu, nie je
1.37 €
261303
Slovenský jazyk - literatúra
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Domino
Popis materiálu: Autor: Mgr. Paulina Mirdalová Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa základnej školy Predmet: slovenský jazyk
2.50 €
Domino - cudzie slová Domino - cudzie slová
Popis materiálu „Domino – cudzie slová“Základné údajeAutor: Mgr. Paulina MirdalováNázov: Domino – cudzie slováPredmet: Slovenský jazyk a literatúraRočník: 8. – 9. ročník ZŠ (možno použiť aj v nižších ročníkoch 2. stupňa)Typ materiálu: didaktická hra – kartičky na vystrihnutieCieľ a prínosrozšírenie slovnej zásoby o frekventované cudzie slová,prepojenie cudzích slov s ich jednoduchými slovenskými ekvivalentmi,precvičovanie formou hry → rozvoj komunikácie, spolupráce, pozornosti, súťaživosti,možnosť pracovať samostatne, v dvojiciach alebo v skupinách.ObsahDomino obsahuje desiatky kartičiek.Každá kartička má na jednej strane cudzie slovo a na druhej strane slovenský ekvivalent alebo vysvetlenie.Začína sa kartou ZAČIATOK a končí sa kartou KONIEC.Obsahuje napríklad slová: ambícia, symbióza, byrokracia, cynik, hystéria, hypochonder, pyramída, obelisk, laser, epicentrum, myrha, homonymum, globálny, lokálny a ďalšie.Praktické využitieMateriál je možné vytlačiť, zalaminovať a rozstrihať → vznikne tak trvácna a opakovane použiteľná pomôcka.Hra sa hrá ako klasické domino: žiaci postupne prikladajú kartičky tak, aby slovo nadväzovalo na svoj ekvivalent.Môže slúžiť:na úvod hodiny ako „rozohriatie“,ako hlavná aktivita (súťaž v skupinách),ako opakovanie učiva na konci tematického celku.Didaktické prínosyAplikačné učenie – žiaci spájajú poznatky s praktickou činnosťou.Aktivizujúce učenie – hra motivuje k zapájaniu sa a súťaživosti.Reflexívne učenie – žiaci si uvedomujú, ktoré slová poznajú a kde majú rezervy.
270012
Slovenský Jazyk>Slovenský jazyk - gramatika>Domino>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
2.50