Popis materiálu:
- Autor: Mgr. Paulina Mirdalová
- Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa základnej školy
- Predmet: slovenský jazyk a literatúra
- Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia
Zameranie:
- Aplikačné vyučovanie – žiaci si upevňujú vedomosti z literárnej teórie prostredníctvom konkrétnych príkladov.
- Aktivizujúce a kooperatívne vyučovanie – pri hre domino žiaci spolupracujú, učia sa zážitkovo a rozvíjajú samostatnosť.
- Reflexívne vyučovanie – obsahuje sebahodnotenie, ktoré vedie k uvedomeniu si, čo už žiak ovláda a čo ešte potrebuje precvičiť.
Obsah:
Hra funguje na princípe priraďovania pojmov k ukážkam. Nachádzajú sa tu viaceré umelecké prostriedky a pojmy literárnej teórie:
- Aliterácia – „Bledé brezy bdejú, biele búrky bijú...“
- Epiteton – „žeravá samota“
- Metonymia – „Celá sála sa smiala.“
- Personifikácia – „Strom natiahol ruky k oblohe...“
- Anafora, epizeuxa, gradácia …
- Symbol, metafora, genitívna metafora, prirovnanie …
- Veršový presah, sylabický verš, verš …
- Rýmové schémy: obkročný, striedavý, združený, postupný rým
- Básnické slovo, litotes
Didaktická hodnota:
Materiál umožňuje žiakom:
- prepájať teóriu s praxou,
- rozpoznávať a používať umelecké prostriedky,
- hravou formou upevňovať učivo,
- pracovať samostatne aj v skupine.