Domino - literatúra

Kategória:
Počet strán:
2
Veľkosť: 31.76 KB
Typ súboru: docx
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
14. 9. 2025
Zdieľať:

Popis materiálu:

  • Autor: Mgr. Paulina Mirdalová
  • Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa základnej školy
  • Predmet: slovenský jazyk a literatúra
  • Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia

 Zameranie:

  • Aplikačné vyučovanie – žiaci si upevňujú vedomosti z literárnej teórie prostredníctvom konkrétnych príkladov.
  • Aktivizujúce a kooperatívne vyučovanie – pri hre domino žiaci spolupracujú, učia sa zážitkovo a rozvíjajú samostatnosť.
  • Reflexívne vyučovanie – obsahuje sebahodnotenie, ktoré vedie k uvedomeniu si, čo už žiak ovláda a čo ešte potrebuje precvičiť.

 Obsah:

Hra funguje na princípe priraďovania pojmov k ukážkam. Nachádzajú sa tu viaceré umelecké prostriedky a pojmy literárnej teórie:

  • Aliterácia – „Bledé brezy bdejú, biele búrky bijú...“
  • Epiteton – „žeravá samota“
  • Metonymia – „Celá sála sa smiala.“
  • Personifikácia – „Strom natiahol ruky k oblohe...“
  • Anafora, epizeuxa, gradácia
  • Symbol, metafora, genitívna metafora, prirovnanie
  • Veršový presah, sylabický verš, verš
  • Rýmové schémy: obkročný, striedavý, združený, postupný rým
  • Básnické slovo, litotes

 Didaktická hodnota:

Materiál umožňuje žiakom:

  • prepájať teóriu s praxou,
  • rozpoznávať a používať umelecké prostriedky,
  • hravou formou upevňovať učivo,
  • pracovať samostatne aj v skupine.

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

262552
Slovenský Jazyk
9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Testy a písomky
Popis testu – Slovenský jazyk a literatúra (9. ročník, vstupný test 2025/2026) Charakteristika: Test je komplexný
2.50 €
201336
Slovenský jazyk - gramatika
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovné listy
Pracovný list zameraný na diagnostiku vedomostí o zámenách. Možno využiť aj ako nástroj sebahodnotenia. Súbor je možné
1.37 €
259747
Slovenský jazyk - gramatika
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Popis materiálu Názov: Pravopisný diktát „naopak“ Cieľ: Žiaci si aktívne precvičujú a opakujú pravidlá slovenského
2.50 €
175537
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Pracovný list je zameraný na tvary L sg. a N pl. neživotných podstatných mien mužského rodu na -r, -l, určovanie ich
1.37 €
Domino - literatúra Domino - literatúra
Popis materiálu:Autor: Mgr. Paulina MirdalováCieľová skupina: žiaci 2. stupňa základnej školyPredmet: slovenský jazyk a literatúraVzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia Zameranie:Aplikačné vyučovanie – žiaci si upevňujú vedomosti z literárnej teórie prostredníctvom konkrétnych príkladov.Aktivizujúce a kooperatívne vyučovanie – pri hre domino žiaci spolupracujú, učia sa zážitkovo a rozvíjajú samostatnosť.Reflexívne vyučovanie – obsahuje sebahodnotenie, ktoré vedie k uvedomeniu si, čo už žiak ovláda a čo ešte potrebuje precvičiť. Obsah:Hra funguje na princípe priraďovania pojmov k ukážkam. Nachádzajú sa tu viaceré umelecké prostriedky a pojmy literárnej teórie:Aliterácia – „Bledé brezy bdejú, biele búrky bijú...“Epiteton – „žeravá samota“Metonymia – „Celá sála sa smiala.“Personifikácia – „Strom natiahol ruky k oblohe...“Anafora, epizeuxa, gradácia …Symbol, metafora, genitívna metafora, prirovnanie …Veršový presah, sylabický verš, verš …Rýmové schémy: obkročný, striedavý, združený, postupný rýmBásnické slovo, litotes Didaktická hodnota:Materiál umožňuje žiakom:prepájať teóriu s praxou,rozpoznávať a používať umelecké prostriedky,hravou formou upevňovať učivo,pracovať samostatne aj v skupine.
261303
Slovenský jazyk - literatúra>Domino>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
2.50