Charakteristika pracovného listu
Pracovný list je zameraný na aktívne používanie slovenských frazeologizmov. Žiaci nemajú na výber z možností, ale musia samostatne doplniť frazeologizmus, ktorý zodpovedá uvedenému významu.
Úlohy sú zoradené podľa významov od jednoduchších po náročnejšie.
Ide o úlohy bez nápovedy, čo podporuje vyššiu jazykovú kompetenciu a slovnú zásobu.
Ciele pracovného listu
Pracovný list rozvíja:
Jazykové kompetencie
- rozpoznávanie preneseného významu,
- porozumenie frazeologizmom v kontexte,
- schopnosť vytvárať obrazné pomenovania.
Komunikačné kompetencie
- správne a výstižné používanie frazeologizmov v praktickom jazyku,
- schopnosť voliť správny výraz podľa významu.
Kognitívne schopnosti
- vyhľadávanie v pamäti,
- spájanie významu s jazykovým tvarom,
- práca s metaforou.
Čitateľskú gramotnosť
- správne pochopenie krátkych významových definícií,
- čítanie s porozumením.
Pracovný list je koncipovaný ako didaktický prostriedok na fixáciu učiva, ktorý umožňuje žiakom:
- upevniť a systematizovať už osvojené frazeologizmy,
- aplikovať ich v kontexte významových definícií,
- rozvíjať aktívnu produkciu jazykových jednotiek,
- pracovať s preneseným významom a s obraznosťou jazyka,
- overiť si úroveň osvojenej slovnej zásoby bez poskytnutia nápovedy.
Absencia výberu z ponúkaných možností zaraďuje pracovný list do skupiny materiálov vyššej kognitívnej úrovne, pretože žiak musí aktivizovať pamäť, jazykové schopnosti, porozumenie kontextu a schopnosť presného jazykového pomenovania.






