Frazeologizmy v obrázkoch

Ročník:
Počet strán:
4
Veľkosť: 1.54 MB
Typ súboru: pdf
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
16. 11. 2025
Zdieľať:

Tento pracovný materiál je určený na opakovanie a upevňovanie frazeologizmov z oblasti slovenského jazyka. Obrázky odporúčam vytlačiť. 
Je založený na princípe vizuálnej hádanky – žiak sa pozerá na obrázok a jeho úlohou je podľa symbolov, situácie alebo náznakov uhádnuť známy frazeologizmus.

Obrázky sú vytvorené tak, aby neboli prvoplánové.
Každý z nich obsahuje metaforu, symbol, alebo jemný vizuálny náznak, ktorý odkazuje na ustálené slovné spojenie. Žiak tak musí nielen identifikovať, čo obrázok zobrazuje, ale aj:

  • premýšľať nad nepriamym významom,
  • interpretovať symboly,
  • prepájať obraz so slovníkom frazeologických výrazov,
  • rozhodnúť sa, ktorý frazeologizmus najlepšie vystihuje význam.

Aktivita podporuje tvorivé myslenie, jazykový cit a schopnosť žiakov pracovať s nepriamym pomenovaním.

Čo aktivita rozvíja

  • slovnú zásobu,
  • chápanie prenesených významov,
  • spájanie obrazov s jazykovými javmi,
  • komunikačné zručnosti (najmä ak sa pracuje v skupine),
  • argumentáciu – žiak vysvetľuje, prečo si myslí, že ide o daný frazeologizmus,
  • tvorivé myslenie – každý obrázok má jemnú metaforu, nie doslovný význam.

Možnosti využitia

  • ako aktivizačný úvod do hodiny,
  • ako skupinovú diskusiu (žiaci hľadajú významy a porovnávajú odpovede),
  • ako samostatnú prácu na preverenie práce s preneseným významom,
  • ako jazykovú hru v rámci opakovania,
  • ako domácu úlohu – žiak má vysvetliť aspoň tri obrázky,
  • ako stanovištovú aktivitu – obrázky rozmiestniš po triede.

Odporúčanie pre učiteľa

  • Žiakom pripomeň, že frazeologizmy nie sú obrázkové hádanky typu „čo vidíš – to povieš“, ale vždy ide o prenesený význam.
  • Podporuj diskusiu: „Čo môže tento symbol znamenať?“
  • Nechaj žiakov argumentovať a vysvetľovať svoje riešenia.
  • Materiál je možné používať aj opakovane – zakaždým môžu objaviť nové asociácie.
  • Ku každému obrázku môže žiak vymyslieť aj vlastnú vetu s frazeologizmom.

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

276167
Slovenský Jazyk
8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Obsah a forma úloh Dokument pozostáva zo série úloh s opakujúcou sa inštrukciou: „Pomenuj cudzím slovom:“ Didaktické
2.70 €
155792
Slovenský jazyk - gramatika
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Opakovanie skladby. Hlavné vetné členy. Vetný základ. Pracovný list s rovesníckym a formatívnym hodnotením.
1.37 €
259714
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Popis pracovného listu Názov: Literárne pexeso – úryvok a žáner Cieľ: Pracovný list slúži na opakovanie a upevnenie
2.00 €
177814
Slovenský jazyk - gramatika
8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Pracovný list je zameraný na skloňovanie podstatných mien ženského rodu cudzieho pôvodu a ich vzory.
1.37 €
Frazeologizmy v obrázkoch Frazeologizmy v obrázkoch
Tento pracovný materiál je určený na opakovanie a upevňovanie frazeologizmov z oblasti slovenského jazyka. Obrázky odporúčam vytlačiť. Je založený na princípe vizuálnej hádanky – žiak sa pozerá na obrázok a jeho úlohou je podľa symbolov, situácie alebo náznakov uhádnuť známy frazeologizmus.Obrázky sú vytvorené tak, aby neboli prvoplánové.Každý z nich obsahuje metaforu, symbol, alebo jemný vizuálny náznak, ktorý odkazuje na ustálené slovné spojenie. Žiak tak musí nielen identifikovať, čo obrázok zobrazuje, ale aj:premýšľať nad nepriamym významom,interpretovať symboly,prepájať obraz so slovníkom frazeologických výrazov,rozhodnúť sa, ktorý frazeologizmus najlepšie vystihuje význam.Aktivita podporuje tvorivé myslenie, jazykový cit a schopnosť žiakov pracovať s nepriamym pomenovaním.Čo aktivita rozvíjaslovnú zásobu,chápanie prenesených významov,spájanie obrazov s jazykovými javmi,komunikačné zručnosti (najmä ak sa pracuje v skupine),argumentáciu – žiak vysvetľuje, prečo si myslí, že ide o daný frazeologizmus,tvorivé myslenie – každý obrázok má jemnú metaforu, nie doslovný význam.Možnosti využitiaako aktivizačný úvod do hodiny,ako skupinovú diskusiu (žiaci hľadajú významy a porovnávajú odpovede),ako samostatnú prácu na preverenie práce s preneseným významom,ako jazykovú hru v rámci opakovania,ako domácu úlohu – žiak má vysvetliť aspoň tri obrázky,ako stanovištovú aktivitu – obrázky rozmiestniš po triede.Odporúčanie pre učiteľaŽiakom pripomeň, že frazeologizmy nie sú obrázkové hádanky typu „čo vidíš – to povieš“, ale vždy ide o prenesený význam.Podporuj diskusiu: „Čo môže tento symbol znamenať?“Nechaj žiakov argumentovať a vysvetľovať svoje riešenia.Materiál je možné používať aj opakovane – zakaždým môžu objaviť nové asociácie.Ku každému obrázku môže žiak vymyslieť aj vlastnú vetu s frazeologizmom.
288614
Slovenský Jazyk>Slovenský jazyk - gramatika>Didaktické hry>Postrehová hra>Hodnotenie, sebahodnotenie>7.>8.>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
3.70