Lovci obrazov

Počet strán:
3
Veľkosť: 433.4 KB
Typ súboru: pdf
Predávajúci Paulina Mirdalová
Nahrané:
Naposledy upravené:
7. 9. 2025
Zdieľať:

Popis pracovného listu

Názov: Lovci obrazov – umelecké prostriedky

Cieľ:
Žiaci si aktívne precvičia a zopakujú umelecké prostriedky a znaky poézie tým, že ich budú vyhľadávať v konkrétnych ukážkach.

Obsah:

  • 40 krátkych básnických úryvkov (dvoj- až štvorveršia, niekedy len jediný obraz).
  • Každý úryvok je v samostatnom orámovanom poli, aby sa s ním dalo pohodlne pracovať.
  • Ukážky obsahujú rôzne prostriedky: anafora, epizeuxa, aliterácia, metonymia, metafora, epiteton, personifikácia, symbol, zdrobnenina, ale aj pojmy zo štruktúry poézie: sylabický verš, voľný verš, veršový presah, strofa, rôzne druhy rýmov.

Spôsob práce:

  1. Každý žiak dostane pracovný list.
  2. Pri každej ukážke má nájsť a zapísať, aký umelecký prostriedok alebo znak verša sa v nej nachádza.
  3. Odpovede sa môžu následne porovnať v dvojiciach alebo v skupinovej diskusii.
  4. Učiteľ môže viesť reflexiu: ktorý prostriedok bol najľahší, ktorý najťažší, kde sa objavilo viac riešení.

Rozvíjané zručnosti:

  • rozpoznávanie a pomenovanie umeleckých prostriedkov,
  • práca s básnickým textom,
  • schopnosť zdôvodňovať vlastný názor,
  • rozvoj čitateľskej gramotnosti a estetického cítenia.

Využitie:

  • opakovanie literárnej teórie v 8. – 9. ročníku,
  • príprava na testy a prijímacie skúšky,
  • možnosť použiť ako súťaž alebo tímovú aktivitu.

Súbor je možné využiť ako brožúru.

Ďalšie produkty od autora Paulina Mirdalová

197098
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovné listy
Pracovný list je sebahodnotiacim hárkom pre formatívne sebahodnotenie. Téma: zámená. Súbor je možné využiť ako brožúru.
1.37 €
175537
Slovenský Jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Pracovný list je zameraný na tvary L sg. a N pl. neživotných podstatných mien mužského rodu na -r, -l, určovanie ich
1.37 €
155792
Slovenský jazyk - gramatika
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Hodnotenie, sebahodnotenie
Opakovanie skladby. Hlavné vetné členy. Vetný základ. Pracovný list s rovesníckym a formatívnym hodnotením.
1.37 €
268320
Anglický jazyk
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
V tomto pracovnom liste nájdeš rôzne obrázky zo života (napr. v škole, na ulici, v kuchyni alebo v záhrade). Ku každému
3.70 €
Lovci obrazov Lovci obrazov
Popis pracovného listuNázov: Lovci obrazov – umelecké prostriedkyCieľ:Žiaci si aktívne precvičia a zopakujú umelecké prostriedky a znaky poézie tým, že ich budú vyhľadávať v konkrétnych ukážkach.Obsah:40 krátkych básnických úryvkov (dvoj- až štvorveršia, niekedy len jediný obraz).Každý úryvok je v samostatnom orámovanom poli, aby sa s ním dalo pohodlne pracovať.Ukážky obsahujú rôzne prostriedky: anafora, epizeuxa, aliterácia, metonymia, metafora, epiteton, personifikácia, symbol, zdrobnenina, ale aj pojmy zo štruktúry poézie: sylabický verš, voľný verš, veršový presah, strofa, rôzne druhy rýmov.Spôsob práce:Každý žiak dostane pracovný list.Pri každej ukážke má nájsť a zapísať, aký umelecký prostriedok alebo znak verša sa v nej nachádza.Odpovede sa môžu následne porovnať v dvojiciach alebo v skupinovej diskusii.Učiteľ môže viesť reflexiu: ktorý prostriedok bol najľahší, ktorý najťažší, kde sa objavilo viac riešení.Rozvíjané zručnosti:rozpoznávanie a pomenovanie umeleckých prostriedkov,práca s básnickým textom,schopnosť zdôvodňovať vlastný názor,rozvoj čitateľskej gramotnosti a estetického cítenia.Využitie:opakovanie literárnej teórie v 8. – 9. ročníku,príprava na testy a prijímacie skúšky,možnosť použiť ako súťaž alebo tímovú aktivitu.Súbor je možné využiť ako brožúru.
259726
Slovenský jazyk - literatúra>Didaktické hry>Hodnotenie, sebahodnotenie>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
2.00