VIZUÁLNE SYMBOLY NA DISCIPLÍNU MOTÍV MYŠKY (ZÁCHRANA UNAVENÉHO UČITEĽA)

Počet strán:
18
Veľkosť: 15.89 MB
Typ súboru: pdf
Nahrané:
Naposledy upravené:
29. 9. 2025
Zdieľať:

Kartičky na disciplínu – neverbálne signály pre žiakov : Kartičky predstavujú jednoduchý, vizuálny a neverbálny spôsob, ako učiteľ dokáže usmerniť správanie žiakov počas vyučovania bez prerušenia výkladu alebo zbytočného napomínania. Počas mojej pedagogickej praxe   a tým, že sa venujem detskej terapii, SOM SA NAUČILA, ŽE ČOMU BUDETE VENOVAŤ POZORNOSŤ, TO SA BUDE POSILŇOVAŤ. Ak budete žiakov napomínať za vyrušovanie, bude ho pribúdať. Preto na tých mojich používam presný opak. Chválim to, čo chcem, aby pribúdalo a minimalizujem pozornosť tam, kde chcem, aby sa správanie neopakovalo. Vyrobila som pre vás tieto kartičky,ktoré vám k tomu pomôžu - budete ich milovať! 

Šetria čas a energiu učiteľa. Znižujú množstvo negatívnej pozornosti, ktorú vyrušujúce deti získavajú.

Posilňujú u žiakov schopnosť sebakontroly a zodpovednosť za vlastné správanie. Zvyšujú plynulosť vyučovania a podporujú pozitívnu atmosféru v triede.

Príprava pred zavedením

Pred tým, než začne učiteľ kartičky používať, je potrebné:

  • Predstaviť kartičky triede – vysvetliť žiakom, čo znamená každá kartička (napr. „Potichu“, „Hlás sa“, „Počúvaj“, „Postav sa do radu“ a pod.).
  • Nastaviť pravidlá – žiaci musia vedieť, že kartička je signál, na ktorý sa očakáva okamžitá reakcia.
  • Zdôrazniť výhody – kartička nie je trest, ale pomôcka. Vďaka nej môže vyučovanie pokračovať bez prerušení a všetci získajú viac času na zaujímavé aktivity.
  • Nacvičiť použitie – skúsiť so žiakmi krátke situácie, kde učiteľ ukáže kartičku a deti si vyskúšajú správnu reakciu.

Odporúčaný úvodný rozhovor s deťmi (príklad)

„Deti, pripravila som si pre vás nové kartičky. Každá kartička je ako tichý signál, ktorý nám pomôže, aby sme mali v triede pokoj a poriadok. Niekedy sa stane, že niekto zabudne pravidlo – začne hovoriť bez prihlásenia alebo sa príliš rozrozpráva. Doteraz som vás musela prerušovať a napomínať, ale odteraz použijeme tieto kartičky. Keď uvidíte kartičku, znamená to, že vám pripomína pravidlo. Nič viac k tomu nebudem hovoriť. Vy hneď zareagujete správne – stíšite sa, zdvihnete ruku alebo sa postavíte tam, kde máte byť.

Takto ušetríme čas, budeme sa môcť viac venovať zaujímavým veciam a vy budete vedieť, čo sa od vás očakáva. Skúsime si to teraz nacvičiť.“

Spôsob používania počas vyučovania

Učiteľ má kartičky pripravené na lavici alebo v stojane. Pri nevhodnom správaní žiaka bez prerušenia výkladu alebo činnosti zdvihne príslušnú kartičku. Žiak okamžite reaguje podľa pravidla, ktoré kartička symbolizuje. Učiteľ pokračuje vo výučbe bez komentára.

Prínosy pre učiteľa a žiakov

Učiteľ nemusí prerušovať myšlienkový tok ani meniť tón hlasu.

Žiaci dostávajú jasný, rýchly a vizuálny signál namiesto dlhého napomínania.

Vyrušujúce správanie nie je odmeňované pozornosťou.

Trieda funguje efektívnejšie, pokojnejšie a predvídateľnejšie.

Zlepšuje sa klíma v triede – menej konfliktov, viac sústredenia.

Tipy na prax

Kartičky používajte konzistentne – vždy rovnaký signál pre rovnakú situáciu.

Reagujte pokojne, bez komentárov – kartička sama je jasným posolstvom.

Pochváľte triedu, keď reaguje rýchlo a správne.

Kartičky môžete prispôsobiť veku detí – jednoduché obrázky pre mladších, piktogramy alebo krátke heslá pre starších.

Postupne môžete do kartičiek pridať aj pozitívne posolstvá (napr. „Výborne počúvaš!“).

 

Ďalšie produkty od autora PhDr. Petra Ressel

255941
Slovenský Jazyk
MŠ, MŠ - predškoláci, Školský klub detí, Špeciálna pedagogika
Pracovné listy
Týždenné plány a vypracované prípravy na tému: Moja škôlka, pripravené na tlač. PDF súbor má 40 strán. Niektoré strany
12.00 €
33977
Anglický jazyk
MŠ, MŠ - predškoláci, Školský klub detí, 1., 2., 3., ZŠ – 1. STUPEŇ, Špeciálna pedagogika
Pexeso
Pexeso tučniaci obsahuje 24 kartičiek s veselými obrázkami tučniakov. Stačí zalaminovať a hrať.
1.50 €
2697
Slovenský Jazyk
MŠ, MŠ - predškoláci, Školský klub detí, 1., 2., 3., 4., 5.
Didaktické hry
Umenie pýtať sa, delí učiteľov na takých, ktorí deti stimulujú a pomáhajú im rozvíjať tvorivé a kritické myslenie, alebo
1.90 €
82217
Anglický jazyk
Bábätko (0 - 1), Batoľa (1 -3), MŠ, MŠ - predškoláci, Školský klub detí, 1., 2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ, Špeciálna pedagogika
Didaktické hry
Vystrihnite si postavičky, nalepte na drevené paličky a zahrajte si s deťmi halloweenske divadielko. Precvičíte
2.20 €
VIZUÁLNE SYMBOLY NA DISCIPLÍNU MOTÍV MYŠKY (ZÁCHRANA UNAVENÉHO UČITEĽA) VIZUÁLNE SYMBOLY NA DISCIPLÍNU MOTÍV MYŠKY (ZÁCHRANA UNAVENÉHO UČITEĽA)
Kartičky na disciplínu – neverbálne signály pre žiakov : Kartičky predstavujú jednoduchý, vizuálny a neverbálny spôsob, ako učiteľ dokáže usmerniť správanie žiakov počas vyučovania bez prerušenia výkladu alebo zbytočného napomínania. Počas mojej pedagogickej praxe   a tým, že sa venujem detskej terapii, SOM SA NAUČILA, ŽE ČOMU BUDETE VENOVAŤ POZORNOSŤ, TO SA BUDE POSILŇOVAŤ. Ak budete žiakov napomínať za vyrušovanie, bude ho pribúdať. Preto na tých mojich používam presný opak. Chválim to, čo chcem, aby pribúdalo a minimalizujem pozornosť tam, kde chcem, aby sa správanie neopakovalo. Vyrobila som pre vás tieto kartičky,ktoré vám k tomu pomôžu - budete ich milovať! Šetria čas a energiu učiteľa. Znižujú množstvo negatívnej pozornosti, ktorú vyrušujúce deti získavajú.Posilňujú u žiakov schopnosť sebakontroly a zodpovednosť za vlastné správanie. Zvyšujú plynulosť vyučovania a podporujú pozitívnu atmosféru v triede.Príprava pred zavedenímPred tým, než začne učiteľ kartičky používať, je potrebné:Predstaviť kartičky triede – vysvetliť žiakom, čo znamená každá kartička (napr. „Potichu“, „Hlás sa“, „Počúvaj“, „Postav sa do radu“ a pod.).Nastaviť pravidlá – žiaci musia vedieť, že kartička je signál, na ktorý sa očakáva okamžitá reakcia.Zdôrazniť výhody – kartička nie je trest, ale pomôcka. Vďaka nej môže vyučovanie pokračovať bez prerušení a všetci získajú viac času na zaujímavé aktivity.Nacvičiť použitie – skúsiť so žiakmi krátke situácie, kde učiteľ ukáže kartičku a deti si vyskúšajú správnu reakciu.Odporúčaný úvodný rozhovor s deťmi (príklad)„Deti, pripravila som si pre vás nové kartičky. Každá kartička je ako tichý signál, ktorý nám pomôže, aby sme mali v triede pokoj a poriadok. Niekedy sa stane, že niekto zabudne pravidlo – začne hovoriť bez prihlásenia alebo sa príliš rozrozpráva. Doteraz som vás musela prerušovať a napomínať, ale odteraz použijeme tieto kartičky. Keď uvidíte kartičku, znamená to, že vám pripomína pravidlo. Nič viac k tomu nebudem hovoriť. Vy hneď zareagujete správne – stíšite sa, zdvihnete ruku alebo sa postavíte tam, kde máte byť.Takto ušetríme čas, budeme sa môcť viac venovať zaujímavým veciam a vy budete vedieť, čo sa od vás očakáva. Skúsime si to teraz nacvičiť.“Spôsob používania počas vyučovaniaUčiteľ má kartičky pripravené na lavici alebo v stojane. Pri nevhodnom správaní žiaka bez prerušenia výkladu alebo činnosti zdvihne príslušnú kartičku. Žiak okamžite reaguje podľa pravidla, ktoré kartička symbolizuje. Učiteľ pokračuje vo výučbe bez komentára.Prínosy pre učiteľa a žiakovUčiteľ nemusí prerušovať myšlienkový tok ani meniť tón hlasu.Žiaci dostávajú jasný, rýchly a vizuálny signál namiesto dlhého napomínania.Vyrušujúce správanie nie je odmeňované pozornosťou.Trieda funguje efektívnejšie, pokojnejšie a predvídateľnejšie.Zlepšuje sa klíma v triede – menej konfliktov, viac sústredenia.Tipy na praxKartičky používajte konzistentne – vždy rovnaký signál pre rovnakú situáciu.Reagujte pokojne, bez komentárov – kartička sama je jasným posolstvom.Pochváľte triedu, keď reaguje rýchlo a správne.Kartičky môžete prispôsobiť veku detí – jednoduché obrázky pre mladších, piktogramy alebo krátke heslá pre starších.Postupne môžete do kartičiek pridať aj pozitívne posolstvá (napr. „Výborne počúvaš!“).
 
268681
Slovenský Jazyk>Triednická hodina>Nepriradené k predmetu>Didaktické hry>Hodnotenie, sebahodnotenie>Pravidlá triedy>Batoľa (1 -3)>MŠ>MŠ - predškoláci>Školský klub detí>1.>2.>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ>Špeciálna pedagogika>👍Sebahodnotenie>🐾Živočíchy
2.50