Spodobovanie hlások na konci slova {Znelé a neznelé páry spoluhlások., Ž/Š, B/P, D/T, G/K, H/CH, Z/S, Ď/Ť}

Kategória:
Počet strán:
8
Veľkosť: 2.09 MB
Typ súboru: pdf
Nahrané:
Naposledy upravené:
30. 9. 2025
Zdieľať:

✍️   Tieto cvičenia sú výnimočne dôležité, pretože kombinujú základnú schopnosť počúvania so zložitejším pravopisným pravidlom. Ide o tréning na veľmi pokročilej úrovni fonologického uvedomenia a ortografie.

✍️

1. Rozvoj sluchovej analýzy a syntézy

 

  • Izolácia hlásky: Trénuje sa schopnosť segmentovať slovo a určiť jeho poslednú hlásku. Ide o základnú fonologickú analýzu (napr. počuť, že slovo dub končí na zvuk /p/).
  • Fonologické uvedomenie: Dieťa sa učí vedome pracovať so zvukmi, čo je priama podpora pre čítanie a plynulé písanie.

 

2. Zvládnutie spodobovania (Devoicing)

Toto je hlavný cieľ cvičenia a predstavuje kognitívne najnáročnejšiu časť. Dieťa si tu trénuje:

  • Sluchová diskriminácia: Dieťa musí pochopiť, že zvuk, ktorý počuje, nie je ten istý ako písmeno, ktoré musí napísať. Napríklad, hoci počuje zvuk /p/ (ako v slove pes), musí vedieť, že píše písmeno B (ako v slove dub).
  • Ortografická aplikácia pravidiel: Trénuje si znalosť pravidla spodobovania (znelá spoluhláska na konci slova sa mení na svoju neznelú párovú spoluhlásku).
  • Morfológia a gramatická pamäť: Dieťa musí poznať koreň slova a aplikovať to, čo sa naučilo o párových spoluhláskach (B/P, D/T, G/K, atď.), aby si vybralo správne písmeno. Toto je základný mechanizmus pre správne písanie v slovenčine.

 

✍️   Zjednodušene, toto cvičenie je kritické pre písanie, pretože učí dieťa písať podľa pravidla, nie podľa sluchu. Pomáha dieťaťu premostiť rozdiel medzi hovorenou a písanou formou slova.

 

✍️   Materiál obsahuje:

7 x pracovný list, Znelé a neznelé páry spoluhlások., Ž/Š, B/P, D/T, G/K, H/CH, Z/S, Ď/Ť

+ 1 str. inštrukcie

Spolu PDF obsahuje : 8 strán

Súbor je možné využiť ako brožúru.

 

 

© Copyright 2025 – Ukecaný Kuvik

 

Ďalšie produkty od autora Ukecaný Kuvik - Mgr. Monika Falbová

225994
Prírodoveda
MŠ - predškoláci, Školský klub detí, ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovné listy
Plán hodiny na tému "Na čo stromom slúži kôra a ako podľa nej určíme strom?" a PDF materiál " Určovanie stromov podľa
1.35 €
241164
Slovenský Jazyk
MŠ, MŠ - predškoláci
Pracovné listy
Materiál je zameraný na podporu fonologického uvedomovania, prevažne u detičiek s narušenou komunikačnou schopnosťou či
1.75 €
262559
Slovenský Jazyk
MŠ - predškoláci, Školský klub detí, 1., 2.
Didaktické hry
Ďakujem za zakúpenie študijného materiálu: "Poskladaj správne vetu " . ✍ Materiál je zameraný na podporu citu pre syntax
1.50 €
260822
Slovenský Jazyk
MŠ - predškoláci, Školský klub detí, 1., Špeciálna pedagogika
Pracovné listy
Štúdijný materiál: "Rozvoj fonologického uvedomovania - Na akú hlásku začínam? ABECEDA ". ✍ Materiál je zameraný na
1.99 €
Spodobovanie hlások na konci slova {Znelé a neznelé páry spoluhlások., Ž/Š, B/P, D/T, G/K, H/CH, Z/S, Ď/Ť} Spodobovanie hlások na konci slova {Znelé a neznelé páry spoluhlások., Ž/Š, B/P, D/T, G/K, H/CH, Z/S, Ď/Ť}
✍️   Tieto cvičenia sú výnimočne dôležité, pretože kombinujú základnú schopnosť počúvania so zložitejším pravopisným pravidlom. Ide o tréning na veľmi pokročilej úrovni fonologického uvedomenia a ortografie.✍️1. Rozvoj sluchovej analýzy a syntézy Izolácia hlásky: Trénuje sa schopnosť segmentovať slovo a určiť jeho poslednú hlásku. Ide o základnú fonologickú analýzu (napr. počuť, že slovo dub končí na zvuk /p/).Fonologické uvedomenie: Dieťa sa učí vedome pracovať so zvukmi, čo je priama podpora pre čítanie a plynulé písanie. 2. Zvládnutie spodobovania (Devoicing)Toto je hlavný cieľ cvičenia a predstavuje kognitívne najnáročnejšiu časť. Dieťa si tu trénuje:Sluchová diskriminácia: Dieťa musí pochopiť, že zvuk, ktorý počuje, nie je ten istý ako písmeno, ktoré musí napísať. Napríklad, hoci počuje zvuk /p/ (ako v slove pes), musí vedieť, že píše písmeno B (ako v slove dub).Ortografická aplikácia pravidiel: Trénuje si znalosť pravidla spodobovania (znelá spoluhláska na konci slova sa mení na svoju neznelú párovú spoluhlásku).Morfológia a gramatická pamäť: Dieťa musí poznať koreň slova a aplikovať to, čo sa naučilo o párových spoluhláskach (B/P, D/T, G/K, atď.), aby si vybralo správne písmeno. Toto je základný mechanizmus pre správne písanie v slovenčine. ✍️   Zjednodušene, toto cvičenie je kritické pre písanie, pretože učí dieťa písať podľa pravidla, nie podľa sluchu. Pomáha dieťaťu premostiť rozdiel medzi hovorenou a písanou formou slova. ✍️   Materiál obsahuje:7 x pracovný list, Znelé a neznelé páry spoluhlások., Ž/Š, B/P, D/T, G/K, H/CH, Z/S, Ď/Ť+ 1 str. inštrukcieSpolu PDF obsahuje : 8 stránSúbor je možné využiť ako brožúru.  © Copyright 2025 – Ukecaný Kuvik 
269351
Slovenský Jazyk>Slovenský jazyk - gramatika>Pracovné listy>1.>2.>ZŠ – 1. STUPEŇ>Špeciálna pedagogika
1.99