ĽUDSKÉ ZMYSLY
Súbor obsahuje 5x plagát veľkosti A4. Kartičky s obrázkami.
Na každom plagáte je zobrazený jeden ľudský zmysel (hmat, čuch, chuť, zrak, sluch), a v jeho okolí sú tiene obrázkov, ktoré k nemu priraďujeme. Tiene sú z toho dôvodu, že deti/žiaci by veľakrát obrázok priradili aj k inému zmyslu.
Odporúčame plagáty zalaminovať, rovnako aj kartičky s obrázkami. Aktivita je zaujímavejšia, keď sa obrázky na plagát pripínajú na suchý zips, alebo využite lepiacu hmotu (tzv. žuvačku).
TIP NA HRU / AKTIVITU
- Plagáty pripnite v priestore triedy na steny, tabuľu, stoličky.. Pred aktivitou upozornite deti, kde sa aký plagát nachádza.
- Vytvorte čarovnú truhličku a do nej schovajte kartičky s obrázkami. Každé dieťa si vytiahne z čarovnej truhlice obrázok, nič nehovorí, nikomu neukazuje. Môže mať aj viac obrázkov. Vysvetlite pravidlá hry:
- Budeme zmyslový vláčik, všetci stojíme v zástupe za pani učiteľkou. P. učiteľka hovorí báseň. Vláčik je v pohybe. Pri vyslovení názvu zmyslu (napr. zrak), sa deti, ktoré majú kartičku týkajúcu sa tohto zmyslu z vláčika odpoja. Nájdu plagát zmyslu a zaradia svoju kartičku na správne miesto. Ak sa pomýlili, nič sa nedeje, zapoja sa nazad do vláčika. Ak majú deti viac kartičiek, vo vláčiku cestujú dokým nemajú prázdne ruky - vtedy si sadnú na kraj koberca a čakajú, kým z vlaku vystúpia všetci cestujúci.
Básnička: Človek, ten má zmyslov päť, viem ich všetky naspamäť. Kde sú očká, tam je zrak, po prštekoch skáče hmat. Do uška si sadol sluch, do nošteka vošiel čuch. A v ústočkách na jazýčku, chuť si skáče po krajíčku.
- Na záver nasleduje zhodnotenie - deti majú pred očami všetky plagáty, vedieme diskusiu, prečo sú práve tieto obrázky zaradené pri jednotlivých zmysloch.
V závere dokumentu nájdete aj malé kartičky, na ktorých je zobrazená ryža, klince, pom-pom guľôčky, skalky a céčka. A plagát farebných škvŕn a obrázkov. Využiť ich môžete pri aktivite:
ZVUKOVÉ KOCKY
- Vytvorte z tvrdého farebného výkresu kocky (farby zvoľte podľa poslednej strany dokumentu), počet je na vás.
- Nasypte do každej niečo z vyššie spomenutých vecí (opäť sa riaďte posledným listom dokumentu).
- Rozdajte kocky deťom.
- Deti podľa sluchu hádajú, čo sa v kocke ukrýva.
- Následne priradia ku kocke správny obrázok. (Pred aktivitou deťom vysvetlite, čo jednotlivé obrázky znamenajú, odporúčame im reálne ukázať céčka a pom-pom guľôčky.)
- Pri mladších deťoch odporúčame dať na výber z dvoch, max. troch obrázkov.
- Na konci aktivity deťom ukážte list so správnymi odpoveďami.